Wykład
Quiz
- Znajdź błąd w następującym rozumowaniu:
- Jeżeli funkcja ciągła przyjmuje w punktach a i b wartości f(a) i f(b), to przyjmuje też wszystkie wartości pomiędzy f(a) i f(b).
- Funkcja  jest funkcją elementarną, a więc jest funkcją ciągłą; ponadto y(-1) = -1 oraz y(1) = 1. jest funkcją elementarną, a więc jest funkcją ciągłą; ponadto y(-1) = -1 oraz y(1) = 1.
- Łącząc powyższe fakty dochodzimy do wniosku, że musi istnieć liczba ![Rendered by QuickLaTeX.com x_0\in[-1,1]](http://users.ift.uni.wroc.pl/~zkoza/matematyka/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-d02b5397eaa1fb8ce40160c30cf4970e_l3.png) taka, że taka, że . .
 
- Czy funkcja, której wykres przedstawia poniższy rysunek
   - ma granicę lewostronną w  ? ?
- ma granicę prawostronną w  ? ?
- jest ciągła lewostronnie w  ? ?
- jest ciągła prawostronnie w  ? ?
- jest ciągła w  ? ?
 
- ma granicę lewostronną w 
- Czy funkcja  , której wykres przedstawia poniższy rysunek , której wykres przedstawia poniższy rysunek
   - ma w punkcie x = -2 granicę prawostronną, właściwą lub nie?
- ma w punkcie x = -2 granicę lewostronną, właściwą lub nie?
- jest w punkcie x = -2 lewostronnie lub prawostronnie ciągła?
- jest w punkcie x = -2 ciągła?
- jest ciągła na odcinku [1,2]?
- jest ciągła na odcinku [-3, 0]?
 
- Na podstawie wykresu funkcji z poprzedniego pytania odpowiedz na następujące pytania:
- Czy funkcja ta ma funkcję odwrotną?
- Jeśli tak, to jaka jest jej dziedzina?
- Czy ta funkcja odwrotna jest w swej dziedzinie ciągła?
 
- O pewnym wielomianie  wiadomo, że wiadomo, że i i . Czy ten wielomian musi mieć pierwiastek? . Czy ten wielomian musi mieć pierwiastek?
- Skoro  , to ile wynosi , to ile wynosi![Rendered by QuickLaTeX.com \[\lim_{x\to 0} \frac{\sin(x)}{x}\]](http://users.ift.uni.wroc.pl/~zkoza/matematyka/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-40868d0cd3e9753f2703ea2d603ac5ca_l3.png) 
- Skoro  , to ile wynosi , to ile wynosi![Rendered by QuickLaTeX.com \[\lim_{x\to 0} \frac{1 - \cos(x)}{x^2}\]](http://users.ift.uni.wroc.pl/~zkoza/matematyka/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-41f390ce0863f1b1498f50c8f436948f_l3.png) 
- Skoro  , to ile wynosi , to ile wynosi![Rendered by QuickLaTeX.com \[\lim_{x\to 0} \frac{\ln(x+1)}{x}\]](http://users.ift.uni.wroc.pl/~zkoza/matematyka/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-e6e141209d5e25d51e9a422fbf8156aa_l3.png) 
Zadania
- Jak już wiesz,  , natomiast , natomiast . Niech . Niech będzie wielomianem, który powstaje z powyższego szeregu dla będzie wielomianem, który powstaje z powyższego szeregu dla po odrzuceniu wyrazów w potędze wyższej niż 5. Podobnie niech  c(x) będzie wielomianem, który powstaje z szeregu dla po odrzuceniu wyrazów w potędze wyższej niż 5. Podobnie niech  c(x) będzie wielomianem, który powstaje z szeregu dla po odrzuceniu wyrazów wyższego stopnia niż 5. po odrzuceniu wyrazów wyższego stopnia niż 5.- Utwórz iloczyn  , który powinien w przybliżeniu równać się , który powinien w przybliżeniu równać się , czyli mieć wartość 1. Uwaga. jeżeli używasz Octave i polecenia , czyli mieć wartość 1. Uwaga. jeżeli używasz Octave i poleceniaconv, to pamiętaj, że oba wielomiany muszą mieć dokładnie ten sam stopień.
- Sprawdź, że wyraz wolny  faktycznie równa się 1, a wszystkie pozostałe jego wyrazy stopnia ≤ 5 równe są 0. faktycznie równa się 1, a wszystkie pozostałe jego wyrazy stopnia ≤ 5 równe są 0.
- Sprawdź, jakie wartości ma  dla dlax = linspace(0, pi, 8).
 
- Utwórz iloczyn 
- Niech x = 0:0.1:3iy = exp(x)(Octave).- Za pomocą  polecenia polyfitdopasuj do (x,y) wielomiany stopnia od 1 do 5. Czy współczynniki tych wielomianów w wyrazach o potędze ≤ 3 dążą do współczynników wielomianu uzyskanego z rozwinięcia w szereg względem 0, tj. w szereg względem 0, tj. ? ?
 Wskazówka. Szybka komenda do wyświetlenia jednego z tych wielomianów:polyout(polyfit(x, y, 1)); 
- Wyświetl  oraz kolejne wielomiany aproksymacyjne otrzymane w poprzednim punkcie. Czy wykresy wielomianów wyższych stopni coraz lepiej odpowiadają aproksymowanej funkcji na zadanym przedziale? oraz kolejne wielomiany aproksymacyjne otrzymane w poprzednim punkcie. Czy wykresy wielomianów wyższych stopni coraz lepiej odpowiadają aproksymowanej funkcji na zadanym przedziale?
 Wskazówka:plot(x, polyval(polyfit(x, yy, 1), x), "+", x, y); 
 
- Za pomocą  polecenia